السفر تعليق في جروب السفر

بص يا دكتور
السفر قرار مش سهل 
و الغربة اصعب كتير مما تتخيل و ليها ثمن مش ببلاش

و بالتالي مش مناسب لأي حد
اللي هيسافر ده بيبقى عنده رؤية كده معينة و تصميم معين انا مش شايفهم عندك
فيه قناعة عندي انا وصلتلها من الخبرات اللي شفتها مع نفسي و مع اللي حواليا
اللي بيتردد كتير قبل ما يسافر في الأغلب هيندم بعد السفر
ده بصورة عامة

ثانيا بقى بالنسبة للأطفال
طب الأطفال العام مش ممل على فكرة 
و التخصص الفرعي قد يكون في بعض الأحيان اكثر مللا 
و التخصصات اللي فيها تدخلات زي المبتسرين و عناية الأطفال و قلب الأطفال فيها متعة طبعا لكن برضه فيها مخاطرة كبيرة و نسبة مشاكل كبيرة خصوصا في مصر
و على فكرة هتمل برضه على فكرة

انت تقدر تخلي طب الأطفال العام اكثر متعة
١ - ذاكر زمالة بريطانية (علشان العلم مش السفر) هتفتح ذهنك على حاجات كنت بتشوفها و ماكنتش بتاخد بالك منها و هتنظم تفكيرك و هتخليك دكتور اشطر و شغلك احسن و قدام نفسك هتحس انك بتطور نفسك و بتعالج مرضاك زي ما الناس بتعمل بره

٢- دخل حاجات جديدة في عيادتك
اعمل خدمات جديدة زي خدمة متابعة المواليد - تطعيمات إضافية - اعمل جزء للأطفال اللي محتاجين خدمات عاجلة - الأمهات الجديدة - اعمل عيادة تغذية اطفال و خليها يومين في الاسبوع مثلا - او عيادة تاخر نمو و اعمل developmental assessments 
و هكذا

الخلاصة في رايي 
حضرتك مش ال character بتاع السفر و ده مايعيبكش 
اشتغل على اللي يبسطك في مصر و يطورك فيها و استمتع انك في وسط اهلك و افتكر دايما ان ماحدش بياخد كل حاجة
ربنا يوفقك


من جروب اطباء لسفر للخارج

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

فيروس كورونا: هل تستطيع تجنب لمس وجهك لتفادي الإصابة بالفيروس؟

11 مرضاً تسبب تغيّرات في الشخصية